Nieuws

Hieronder vindt u in chronologische volgorde alle gepubliceerde nieuwsberichten.


2 april 2009

Foto's van Spa-Francorchamps online

Zoals bekend vandaag niet met de 19 kunnen rijden. Gelukkig hadden we allerminst kinderachtig vervanginsmateriaal voor handen. Een 370pk sterke Audi TT van Founders Racing. Wat gaat dat als de brandweer! Rick en uiteraard de rest van Founders hartelijk bedankt!! Hier alvast de foto's van Gert, Willem heeft er meer en een onboard video.


20 maart 2009

Afscheid van de 19

Vandaag hebben we afscheid genomen van onze Renault 19 16V. Na precies 5 jaar trouwe dienst is besloten onze 19 te ontmantelen. In de voorbereiding voor de circuitdag van 14 maart vonden we meerdere problemen, waaronder een ernstige storing in de kabelboom waardoor de ECU werd 'opgeblazen'. Er waren al halve plannen voor een Clio, dit was de druppel... foto's


21 oktober 2008

Volgende circuitdag: vrijdag 7 november op Zandvoort

Helaas was voor dit jaar Spa onhaalbaar en dus sluiten we dit jaar af op het asfalt van Zandvoort. De dynamo reviseren en stuurhuis goed vastzetten en we zijn klaar voor een aanval op de 2:15. Verslag van afgelopen augustus is ook eindelijk online.


30 augustus 2008

Verslag 28 augustus 2008

Ondanks alle goede voorbereidingen waren het toch weer de late uurtjes van 27 augustus die nodig waren om de auto helemaal klaar te krijgen. Daar tegenover staat dat de auto nu probleemloos moet zijn, omdat elk mogelijk storing veroorzakend onderdeel is vervangen. De afgelopen weken zijn onze uren en euro's besteed aan het vervangen van de klepstoters, de synchromesh ringen en schakelmof van de derde en vierde versnelling, de dynamo, de voorwiellagers, de fuseekogels en remleidingen naar de voorwielen. Verder is het slecht doseerbare, storingsgevoelige en veel te zware ABS remsysteem vervangen door een simpele booster met een hoofdremcilinder van een Renault Laguna (23.8mm), zijn de gaskabel vervangen en stationairregeling goed afgesteld. Ook zijn er weer de nodige kilo's verdwenen (remsysteem, onnodige bekabeling, steuntjes, originele remkracht verdeler etc.), is de ECU goed afgesteld en hebben we een fatsoenlijke einddemper in de uitlaat gezet. Als kers op de taart zijn er aan de voorkant gele koni schokdempers geïnstalleerd en is de auto nu eindelijk eens nauwkeurig uitgelijnd. 's Ochtends op het circuit is de auto zelfs nog even snel gewassen en zijn de stickers van de nieuwe sponsor (Sempergreen) op de auto geplakt.

Gelukkig was het vandaag droog en konden de slicks weer eens opgewarmd worden. Na de bandenspanning ongeveer goed te hebben gezet zijn we de baan op gegaan om eerst de motor goed warm te rijden en eventuele mankementen uit te sluiten. Alles bleek het prima te doen en nu de banden op temperatuur waren hebben we de spanning exact afgesteld. De baan weer op om te kijken hoe de motor bij volle belasting loopt: wat is het een beest geworden! Van onderuit al flink koppel en tot hoog (ruim 7000tpm) in de toeren duidelijk meer vermogen. Tijd om echt te gaan racen! Helaas liep het linkerwiel bij krappe bochten ergens op aan. Dit bleek een simpel steuntje te zijn, weg buigen die handel en weer rijden. Nu we het gevoel en vertrouwen weer met de auto hadden zijn we serieus gas gaan geven, helaas ging dat even wat minder goed. Met het insturen naar links van de slotemakers bocht voelt het in het stuur alsof we de grip totaal te verliezen en vol over de voorwielen wegglijden. Stuur weer recht dus en vol in de remmen om te redden wat er te redden valt, een grindbak en een slinger laten staan we gelukkig nog op de baan en is alles nog heel. Bij controle blijkt dat het gevoel in het stuur ook alleen een gevoel moet zijn geweest, de rubbers van het stuurhuis zijn verouderd waardoor het een ruime centimeter heen en weer kan schuiven. Het is niet de fraaiste oplossing maar op dat moment de enige, dus gewoon tegen je gevoel in verder insturen en gelukkig blijkt hij dan weer als een trein te lopen. Dit alles in de eerste anderhalf uur dus nog een hele dag racen te gaan!

En rijden hebben we gedaan! Wat rijdt de auto weer lekker en vooral hard. Na een tijdje rijden eens gaan spelen met de schokdempers en de bandenspanning waar nog meer winst was te halen, het begint onderhand ergens op te lijken :-). Niemand van ons heeft er helaas aan gedacht om rondetijden bij te houden, maar we hebben achteraf filmpjes gezien van mensen die 2:18 reden, die wij redelijk eenvoudig voorbij kwamen. Vooralsnog houden we het maar op een ruime 2:15, volgende keer uiteraard nauwkeurigere data. Tegen de pauze valt Johan stil langs de baan: geen spanning meer. Na meting blijkt dat ook deze dynamo is overleden, ze worden gewoon te heet. Accu dus tussen het rijden opladen aan andere auto's en niet te lang rijden. We hebben echt een fantastische dag gehad met bijzonder genoeg nauwelijks echt grote problemen. Zijn al die uren en (sponsor)geld (hartelijk dank aan Sempergreen!) toch nuttig besteedt! Tot de volgende circuitdag waar onder de 2:15 hopen te komen.


28 juli 2008

Groot onderhoud

Groot onderhoud aan de Renault. Na een tijdje afwezigheid op de verschillende circuits willen we er over een maand weer vol tegenaan. Voor die tijd moeten nog wel wat dingen gebeuren. Een snel lijstje: Klepstoters, synchromesh, dynamo, wiellagers, schokdempers, koppeling, afslankkuurtje, beter doseerbaar remsysteem, ECU herprogrammeren en nog wat kleine dingen.


19 september 2007

Aanschaf 2.0 16v, Williams bak en oliekoeler

Afgelopen vrijdag hebben we een serieuze investering gedaan in onze Renault 19. We hebben een opgeboorde en opgevoerde 1.8 16V motor gekocht. Het onderblok is licht opgeboord, er zit een (gebalanceerde) krukas van een diesel in voor een langere slag, nieuwe williams zuigers, uitgewogen drijfstangen en nieuwe lagers en ARP drijfstang bouten. Deze aanpassingen resulteren in een motor inhoud van 2.0 liter, volgens williams specificaties. De kop is volledig gereviseerd en geflowd. De originele nokkenassen zijn vervangen door scherpere op de flowgegevens afgestelde nokkenassen. Om het geheel netjes en vooral hard te laten lopen wordt het geheel aangestuurd met een custom made chip. Om oververhitting van dit heftige blok te voorkomen zal ook een flinke, geregelde oliekoeler worden geplaatst. Update: Inmiddels is er ook een Close Ration Williams versnellingsbak. We zijn benieuwd naar de prestaties op Spa aankomende 29 oktober. Tot dan!


11 augustus 2007

Complete video 6 juli beschikbaar

Iets later dan belooft: de video van de circuitdag van 6 juli. Het is een vrij uitgebreide film geworden (15 min.) en dus in Hi-Res ook vrij groot (160MB). Om het dataverkeer een beetje te kunnen beperken zet ik geen link op de site. Als u de film in hoge resolutie wilt hebben stuur dan even een mailtje naar info@team009.nl, u ontvangt dan zo snel mogelijk de link naar de volledige film. Als u hem vaker wilt kijken sla de film dan alstublieft op, anders gaat de website op z'n gat vanwege: "onevenredig veel dataverkeer verbruik". Dus ook de link niet verspreiden op internet!


7 juli 2007

Verslag circuitdag 6 juli 2007. Foto's online.

Een fantastische en onvergetelijke circuitdag zit er weer op. De dag zelf was weer goed georganiseerd, geen noemenswaardig oponthoud en veel rijtijd, onze complimenten. Vanwege de nogal twijfelachtige weersvoorspellingen stonden we in twee pitboxen samen met Founders-Racing en verschillende vrienden. De catering was voor het grootste deel door Founders verzorgd, samen met onze frituurpan en een paar dozen snacks zijn we de hele dag door niets te kort gekomen. Deze pitboxen waren de thuisbasis van een indrukwekkend wagenpark die het circuit van Zandvoort kleurden: Onze Renault 19, twee geprepareerde Audi TT's, een Citroen Saxo VTS, twee BMW's 325, een Audi S4, een Ferrari 308 GTB en als klap op de vuurpijl een splinternieuwe Audi R8. Vooral de laatste trok de nodige aandacht, omdat dit model krap 2 weken op de Nederlandse markt is.
Door de nogal wisselende weersomstandigheden van vandaag zijn we inmiddels erg bedreven in het snel wisselen van regenbanden naar slicks en weer terug, alleen de 19 al heeft minimaal 5 keer met z'n pootjes van de grond gestaan. De gerepareerde motor was weer even fel als eerst en ondanks -of misschien wel door- de regen kwamen we behoorlijk mee met de rest van het veld, zelfs de Ariel Atom moest eraan geloven. Doordat deze dag wisselend met gewone banden en slicks werd gereden valt het extra op hoeveel meer grip de slicks geven, verslavend!
Helaas komt aan elke circuitdag een eind, en zoals bij onze Renault bijna gebruikelijk begint te worden was dat ook dit weer vroegtijdig. De laatste heat kon weer op slicks worden gereden, als afsluiting nog even optimaal gummen dus. Helaas was deze heat voor ons al na 2,5 ronde voorbij, bij het uitaccelereren van de vodafone bocht geeft de motor er de brui aan. Met de snelheid die we nog hebben weten we de auto netjes achter de vangrail te parkeren, dan pas gaat het echt goed mis: Zowel de olie als de koelvloeistof nemen afscheid van de F7P. Wat het probleem precies is moet nog worden onderzocht, maar gevreesd wordt voor de krukas. Of we hem gaan repareren of vervangen hangt nog van een paar dingen af. Bij vervanging krijgen we er in ieder geval een 'paar' PK's bij.
Bij deze willen we de volgende mensen van Founders-Racing bedanken voor de goede facilitering en catering van deze dag: Henk, Jaap, Johnny en Doret. Tot 29 oktober op Spa-Francorchamps! De Foto's. De film komt binnen 2 weken online.


3 juli 2007

Blok loopt weer, op naar aanstaande vrijdag 6 juli.

Het heeft weer heel wat uurtjes gekost om het zover te krijgen, maar het blok loopt weer als vanouds. Er zitten nu 8 vers geslepen kleppen, nieuwe kopbouten en nieuwe pakkingen (allemaal) in. Vanmiddag heeft de motor voor het eerst gelopen, helaas doet de startmotor het nog niet, maar dat mag de pret niet drukken.
Aanstaande vrijdag zal er weer flink wat 'pers' van Racing team009 present zijn, dus een ouderwetse overvloed aan foto's en video. Nu maar hopen dat de Renault ons een keer niet in de steek laat. Tot vrijdag!


4 juni 2007

Verslag BDC circuitdag 30 mei 2007. Foto's online.

Na 25 april weer probleemloos met een onverwachte circuitdag op Zolder mee kunnen rijden konden de problemen deze keer niet uitblijven. De circuitdag zelf werd ernstig geteisterd door olie op de baan verschillende uitstapjes in de grindbakken en andere ongelukjes. Toen de auto eindelijk warm gereden was had Johan de eer om de 19 als eerste dit jaar volgas over Nederlands race-asfalt te jagen. Op de paddock hebben de anderen hem precies 3 keer langs zien komen, en toen bleef het angstvallig stil en kwam de takelwagen de baan op. Na lang wachten kwam er eindelijk bericht van wat er was gebeurd: De 19 stond bovenin het grind in het Scheivlak, met een behoorlijk scheef linker voorwiel. Een bout waarmee het fusee vast zit was verdwenen. Of dit de oorzaak of het gevolg was van het uitstapje langs de baan zullen we helaas nooit weten.
Voorwielen eraf en met schroevendraaiers al het grind en zand overal (zelfs tussen de remschijven!) vandaan gepeuterd, wachten tot de volgende olievlek van de baan was en we konden weer. Gert mocht de auto weer warmrijden omdat hij zo'n tijd stil had gestaan, maar al tijdens het 3e rondje gaat het fout. Met het terugschakelen hebben we in één keer een raar geratel en een stuk minder vermogen. Gelijk naar de pit, en daar de diagnose moeten stellen dat de 1.8 nog maar op 3 pootjes liep. Waar we gelijk bang voor waren bleek helaas bittere waarheid, door een restant grindbak wat tussen de kappen door is weten te glippen is één van de nokkenassen 2 tanden verschoven. Resultaat: 8 kromme kleppen en een nieuwe hobby voor de komende tijd: kleppen inschuren. Tot 6 juli hebben we dus weer genoeg werk te doen.
En uiteraard de bijbehorende Foto's


19 april 2007

De video van de circuitdag op Zandvoort van 10 november 2006 staat online.

Na heel lang wachten is de video van de laastste circuitdag van 2006 eindelijk online. Het resultaat mag er zijn. Commentaar kunt u kwijt in het nieuwe gastenboek.


16 april 2007

De foto's van de circuitdag op Zolder van 13 april staan online.

Na de slechte ervaring van 6 oktober vorig jaar op Zolder zijn we toch weer naar het Belgische afgereisd om de nieuwe remmen van onze Renault eens goed te testen. Want geen beter circuit voor een remmentest dan Zolder. In de winterstop zijn geperforeerde 280mm (ipv 259mm) schijven, remklauwen met 54mm zuigers (ipv 46mm), grotere DS3000 remblokken en een manuele remdrukregelaar voor achteren gemonteerd. Het resultaat is verbluffend: We kunnen nu meer dan 40 meter later in de remmen voor een bocht. De meeste BMW's, we reden met de BMW Drivers Club, konden het niet bijremmen. Echt een indrukwekkende vertraging! De auto heeft het verder prima gehouden, we hebben geen gereedschap aan hoeven raken, dat is gezien het verlden van onze auto een bijzondere en rustgevende ervaring. Foto's


16 april 2006

De compleet vernieuwde site van racing-team 009 is vanaf vandaag in de lucht.

De laatste weken zijn we bezig geweest met het bouwen van een geheel nieuwe site. De vorige site was onoverzichtelijk, slecht leesbaar en erg druk. We hebben met het maken van deze nieuwe site rekening proberen te houden met de eerder genoemde minpunten van de oude site. Ook is deze nieuwe site wél compleet en krijgt u door een beter technisch platform geen browser fouten meer. Het heeft, dankzij onder andere een computer crash, wat uren gekost om de site te krijgen zoals het nu is en daarom presenteren wij hem met extra trots en genoegen. Veel lees en kijkplezier!